• Compartir

Crueltat i infància

7 de novembre de 2025

Món cruel
Autora: Ellen Duthie
Il·lustradora: Daniela Martagón
Traductora: Bel Olid
Editorial: Traje de Lobo, SL
Lloc i any d’edició: Madrid, 2024
Pàgines: 40

Parlem mai de crueltat, a casa o a l’escola? La tenim normalitzada en la vida quotidiana? Què fem en moments en què algú es complau amb el dolor físic o psicològic d’altres persones o animals? Què passa si som nosaltres els qui el provoquem? Aquestes són algunes de les qüestions que posa sobre la taula el llibre-joc Món cruel, una proposta que promou el debat ètic entre petits i grans.

Les autores, la filòsofa i escriptora Ellen Duthie, la il·lustradora i dissenyadora Daniela Martagón i l’editora Raquel Martínez, ens conviden a “obrir la capsa, mirar i pensar”. Hi trobarem 14 làmines que il·lustren diverses escenes cruels amb preguntes reflexives; un pòster o mapa visual que agrupa totes les escenes i els dona un nou context, establint una connexió amb el Jardí de les delícies, de H. Bosch; una guia metodològica que aporta pautes per fer la lectura de les imatges a través de la pregunta i el diàleg, i un llistat amb conceptes clau sobre el tema, per no deixar-ne escapar cap aspecte important. També han tingut en compte la participació del públic lector, deixant un parell de làmines en blanc.

El llibre-joc pertany a la col·lecció “Wonder Ponder, filosofia visual per a totes les edats” i té tot un recorregut: es va publicar per primera vegada el 2014, però el passat 2024 se’n va fer una edició especial amb motiu de la celebració dels 10 anys del segell editorial, que, a banda de tres altres títols amb el mateix format, també ha publicat llibres il·lustrats i materials educatius, i ha organitzat xerrades i cursos que entrelliguen la filosofia, l’art i la literatura. Amb el temps, s’han anat creant un conjunt de recursos ben plantejats que ens qüestionen l’existència d’una manera lúdica, plural, sense caure en moralismes o la dicotomia del que és bo o del que és dolent.

Podríem dir que el projecte respon als plantejaments educatius que defensava el psicòleg i teòric de l’art Rudolf Arnheim quan deia que l’educació s’hauria de sostenir en tres àrees bàsiques per dotar l’alumnat de les habilitats necessàries per afrontar amb èxit la resta del currículum escolar: la filosofia (per instruir-lo en la lògica, l’epistemologia i l’ètica), l’aprenentatge visual (per organitzar el pensament a través de la imatge) i l’aprenentatge lingüístic (per comunicar verbalment allò que genera el pensament).

  • Compartir