En la febre de les compres en línia en la qual ens trobem, hi ha un tipus de portal que destaca per sobre de la resta, els ‘marketplaces’. Webs de venda com Amazon o AliExpress s’han convertit en el lloc predilecte de milions de persones a l’hora comprar qualsevol mena de producte.
En l’actualitat 1 de cada 5 compres les concentren 5 portals de venda, els quals són marketplaces: Amazon, Aliexpress, eBay, El Corte Inglés i Carrefour, tal com indiquen des de Tandem, consultora experta en marketplaces. I tal és l’èxit d’aquests megaportals de venda que el 87% dels internautes els triaran per comprar els regals de Nadal.
Aquestes dades reflecteixen l’èxit global dels marketplaces, que han estat utilitzats en algun moment per la pràctica totalitat dels eshoppers. A més, a Espanya s’usen de mitjana 3,8 marketplaces, dada que fa que sigui un dels països amb un major nivell d’acceptació d’aquest tipus de portals.
No obstant això, l’auge d’aquestes webs no se cenyeix exclusivament a la compra, sinó que també són utilitzats per informar-se, a través de descripcions, opinions i imatges de compres de clients. En concret, dos de cada tres internautes consideren els marketplaces la principal font d’informació per comprar per internet.
El preu ha deixat de ser un avantatge diferencial a l’hora comprar en marketplaces, en comparació amb un altre tipus de webs. Així ho indiquen les dades de Tandem, en els quals s’observa que la profunditat de catàleg i la comoditat a l’hora de comprar diferents productes són considerats els seus grans avantatges.
“Ha arribat el punt en el qual els marketplaces ja no estan en la mateixa lliga que la resta de les botigues en línia, sinó que el seu veritable competidor són les botigues físiques. Per això, davant la impossibilitat de tocar els productes o emportar-se la compra immediatament que són els principals avantatges de les botigues a peu de carrer, és indispensable que juguin amb un altre tipus de bases com oferir una gran varietat de productes o lliurar la comanda el mateix dia”, afirma Mónica Casal, CEO de Tandem.
Amazon continua sent el rei
Pel que fa als marketplaces més demanats, Amazon és el líder indiscutible, ja no només entre marketplaces sinó també en el global de totes les vendes en línia. Així, Amazon representa el 7,5% de les vendes en línia, per davant de gegants com El Corte Inglés o Zara. Després de la companyia de Jeff Bezos es troba la xinesa AliExpress i la perenne Ebay.
“Qualsevol empresa o negoci que vulgui vendre online ha d’apostar pels marketplaces per a arribar a un major nombre de clients i, en això, no hi ha ningú com Amazon. Des d’Espanya pots oferir el teu producte en els 28 països de l’EU a través de Amazon, i tot sense sortir d’aquesta plataforma. Tenint en compte que Espanya acapara només el 5% de la facturació online europea això et dona una idea de l’efecte catalitzador que té aquest canal. Un exemple clar el tenim en el nostre client Fonguis BCN, que, després d’un any a Amazon, van créixer les seves vendes un 364%, així com va obtenir un augment exponencial del trànsit del seu web, va liquidar estocs al PVP i va millorar la seva imatge corporativa”, sentencia Casal.