Pas a pas, Ferran Albrich (Manlleu, 1990) va consolidant la seva trajectòria. Aquest divendres complirà amb un dels somnis de qualsevol cantant d’òpera: debutar en un dels grans teatres de Viena en una producció internacional, Combattimenti, a partir d’obres de Claudio Monteverdi. L’escenari que trepitjarà Albrich és el de l’An Der Wien, una de les grans sales de concerts històriques de la capital austríaca, fundada l’any 1801 per Emanuel Schikaneder, que va ser col·laborador de Mozart a La flauta màgica.
Des de mitjans d’agost, Albrich és a Viena per fer els assajos de Combattimenti. “Fa uns mesos que em va arribar la invitació per participar-hi, òbviament em fa molta il·lusió”, explica. Tal com diu el cantant, Combattimenti no és una òpera com a tal, “sinó un muntatge que s’ha creat a partir de diverses obres de Monteverdi” seguint un fil argumental sobre les guerres perpètues com a part de la condició humana. Un treball del director artístic, el francobritànic Olivier Fredj, que pren com a punt de partida un madrigal de Monteverdi, Il Combattimento di Tandredi e Clorinda (1624). El compositor es va basar en una coneguda obra literària, La Jerusalem alliberada, del poeta Torquato Tasso, que explica la història d’un cristià i una musulmana que són amants en temps de les croades. En una batalla, ell la mata perquè amb les armadures posades no es reconeixen mútuament. “Per això Combattimenti té un component actual”, diu Albrich. Que l’escenari sigui Jerusalem encara ho accentua. El conjunt de l’obra, i de diversos madrigals de Monteverdi, tracta sobre la contraposició de l’amor i la mort.
En el muntatge intervenen sis cantants i una orquestra de cambra (quartet de corda i tres llaüts) formada per a l’ocasió i sota la direcció del llaütista David Bergmüller. “Té una primera part que és més tradicional i una segona molt contemporània que utilitza elements audiovisuals, incloses unes imatges nostres que són com una mena d’avatars”, diu Albrich. Combattimenti estarà en escena al teatre An Der Wien fins al proper dia 18 d’octubre.
Ferran Albrich va iniciar la seva carrera musical com a violoncel·lista però després va passar al cant, aprofitant la seva prodigiosa veu de baríton. Especialista en lied, ha actuat en festivals com la Schubertíada o el de Peralada. És també el director de Nàiades, Cor de Noies.
Aquesta serà una temporada intensa per a Ferran Albrich. El març de 2025 debutarà en un altre gran escenari, el Liceu. Serà amb una de les grans produccions de la temporada, l’òpera Lohengrin de Richard Wagner. Qui signa aquesta posada en escena és precisament l’escenògrafa Katharina Wagner, besneta del compositor i codirectora del gran festival wagnerià d’Europa, el de Bayreuth. Lohengrin es va fer per primer cop a Barcelona l’any 1883.