
Unes dates oportunes; un entorn patrimonial “propici”, en aquest cas l’entramat medieval del nucli antic; una posada en escena “acurada”, que inclou vetllar per l’ambientació de les parades per oferir una experiència “realment immersiva”; una bona gestió de les aglomeracions i les infraestructures bàsiques, “que també han de ser sostenibles”, o la capacitat per donar resposta a les incidències que una fira d’aquesta envergadura pot ocasionar als veïns. Són algunes de les claus que el Mercat Medieval de Vic hagi esdevingut, avui per avui, un certamen “amb un gran poder d’atracció i molta repercussió econòmica”. La reflexió la feia la gerent de Fires i Mercats, Sílvia Badosa, la setmana passada durant la celebració de la segona Trobada de Mercats Medievals. “400 parades no apareixen avui per demà”, advertia Badosa. En aquest cas, la fira arriba a la 29a edició. L’any que ve tocarà celebrar la trentena.
El calendari festiu ha volgut que el Mercat Medieval repeteixi, per segon any consecutiu, el format curt de tres dies: de dissabte a dilluns. El programa no presenta novetats destacades. L’esforç s’ha centrat, sobretot, a “mantenir-ne l’essència” tot incorporant “millores que reforcen la sostenibilitat i la qualitat de l’experiència”, destacava en la presentació la regidora de Fires i Mercats, Bet Piella.
Les més de 400 parades i els 200 espectacles de carrer programats tornaran a revestir de pàtina medieval bona part del nucli antic i les rambles –malgrat les obres a la rambla dels Montcada, aquest espai mantindrà parades i espectacles per garantir la continuïtat del recorregut–. Els visitants també hi trobaran quatre grans zones gastronòmiques i dos socs àrabs. El que no hi haurà enguany seran ni burros ni aus rapinyaires, una de les parades que acostuma a generar més expectació, com a “mesura de responsabilitat” i a indicació del Departament d’Agricultura de la Generalitat, per evitar la propagació de la dermatosi nodular. Tot i així, sí que hi haurà passejos amb ponis i les demostracions que requereixen cavalls.
Entre les múltiples propostes d’animació, menció especial per a les titelles gegants Nagitaluk, de la companyia francesa CIE Bric à Brac, o Sarruga, de Kréma, amb grans estructures mecàniques en forma de drac que desfilaran tant de dia com de nit entre fum i bengales. La plaça del Bisbe Oliba tornarà a ser un dels epicentres emblemàtics, amb tallers i demostracions d’antics oficis medievals, mentre que el sector de les Adoberies es convertirà en l’entorn més familiar del mercat, amb un Campament Medieval, tallers, mostres d’esgrima i d’armes o l’estrena d’una Escola de Cavallers, amb l’activitat “Vestir el cavaller”, un taller interactiu per aprendre sobre armadures i indumentàries de l’època. Ben tornats a l’edat mitjana.