Després de publicar l’any passat la seva primera novel·la, Una mort i trenta-tres vides, Noemí Morral en parlava amb dues amigues. Una té problemes de visió i l’altra, de mobilitat que li afecta les mans. “Hi haurà audiollibre?”, li van demanar. L’escriptora i artista osonenca no s’ho havia ni plantejat, però a partir d’aquest moment el projecte de l’audiollibre es va posar en marxa. Dimarts es presentava a la Biblioteca Pilarin Bayés, que a través de l’Espai Lab Ausa ha estat clau per fer-lo realitat.
Hi han participat 60 persones, fent les veus de tots els personatges
Morral explica que en una visita a la biblioteca havia quedat “impressionada” per aquest estudi de gravació, i va pensar que era el lloc idoni. El tècnic Jordi Sunyer es va implicar en l’aventura. Un audiollibre pot ser molt senzill si la narració la fan una o dues veus. O molt més complex, com en aquest cas. “Volia que hi hagués una veu per a cada personatge.” Hi ha hagut 59 persones que han posat veu als diferents capítols, 60 si hi comptem l’autora. Algun d’ells fa més d’un personatge. En total, són 74 els que apareixen en el relat. Una mort i trenta-tres vides arrenca en el moment en què mor sobtadament l’empresari i alcalde Àngel Miqueló. En el primer capítol hi parla ell mateix, i en els 33 restants, persones del seu entorn que permeten veure les múltiples reaccions que pot provocar una mort. Des de la gent que el va conèixer en vida fins als que hi han tingut a veure arran, precisament, de la defunció.
Entre les veus hi ha gent del món del teatre (Abel Reyes, Xevi Font, Jacob Valltramunt, Pep Simon, Laia Monforte o Joan Roura, entre d’altres) fins a altres persones que no hi estan relacionades. Des d’infants o adolescents fins a gent de més de 80 anys. Dimarts, alguns d’ells van reproduir a la mateixa biblioteca fragments dels seus diàlegs. L’audiollibre es podrà descarregar ara des del web de Pagès Editors, la mateixa editorial que el va publicar, per a la qual també és una primera experiència. Jordi Sunyer, que ha fet tot el muntatge i hi ha incorporat fons musical i efectes, va dir al principi del procés: “No és un llibre, és tota una radionovel·la!”. Per al Lab Ausa també ha estat una primera experiència. I s’obren que n’hi hagi més.