El Pla de Màrqueting Turístic d’Osona, el full de ruta de la projecció turística de la comarca, aprovat el maig de 2020, ja situava l’artesania com una de les línies estratègiques a tenir en compte. “En l’actualitat, de manera espontània, la comarca ja té un interessant posicionament del producte artesanal. Cal reforçar aquesta situació amb propostes, especialment entorn a l’artesania com a factor diferencial i de singularització”, especificava un dels punts del document. Per posar fil a l’agulla, Osona Turisme va elaborar, ara fa dos anys, un Pla Estratègic d’Artesania d’Osona amb l’objectiu de fixar, negre sobre blanc, els reptes i oportunitats que ofereix el sector. La iniciativa pren ara una primera visualització sota el nom d’Osona Artesana, amb una web pròpia que s’ha posat en marxa aquest gener.
La web ha arrencat aixoplugant 38 artesans de la comarca, de la cinquantena que actualment exhibeixen el carnet d’artesà. Disposar d’aquest títol oficial que expedita la Generalitat va ser la primera condició sine qua non per sumar-se a la iniciativa, segons van estipular els mateixos artesans en les reunions prèvies que s’han anat celebrant fins ara. En la base de dades inicial havien localitzat una vuitantena de persones vinculades al món de l’artesania, però una tercera part només ho feien per hobby o promovent tallers, sense disposar de carnet.
Aquests primers 38 artesans que figuren a la web representen diferents especialitats com el tèxtil, el paper, la ceràmica, el metall, la joieria o la fusta. La pàgina vol ser un primer aparador per donar visibilitat al sector i sensibilitzar sobre el valor diferencial dels tallers d’artesania, entesos com a espais de creació i coneixement. Una projecció que s’adreça al consumidor final però també a les administracions locals, perquè tinguin en compte els artesans dels respectius municipis a l’hora de dur a terme, per exemple, campanyes de promoció locals.
La iniciativa també ha de servir per “crear consciència de col·lectiu amb visió comarcal”, apunta Sandra Fumanya, tècnica d’Osona Turisme. En aquest sentit, pot servir de model l’experiència que ja estan duent a terme els tallers del carrer de la Riera de Vic, amb el suport municipal, arran de la seva declaració com a 7è Punt d’Interès Artesanal de Catalunya, l’any 2018.
La posada en marxa de la web és un punt de partida. Al seu entorn s’aniran desplegant noves accions. Un dels primers reptes serà incentivar una guia d’experimentació per fer visitables els tallers –com fan al carrer de la Riera–. “L’experiència és un factor determinant en la generació d’oferta i demanda de productes”, recorda el mateix pla estratègic. També s’està treballant en una futura exposició itinerant d’artesania de la comarca.
El ritme de tot plegat dependrà, en part, del finançament que es pugui anar assolint –la posada en marxa de la web ha comptat amb una subvenció del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya, dins dels programes de suport al desenvolupament local–. L’horitzó és clar: “Des d’Osona Turisme volem promocionar l’artesania com un actiu turístic més”, remarca Fumanya.