• Compartir

D’un problema,una història

11 de desembre de 2025

I si en Nono…
Autora/Il·lustradora: Inbar Heller Algazi
Traductora: Bel Olid
Editorial: Litera
Lloc i any d’edició: València, 2024
Pàgines: 32

D’un problema, una història. El protagonista d’aquest àlbum il·lustrat és en Nono, un nen curiós que ha posat els dits al plec de pàgina del llibre i s’hi ha quedat enganxat, no en pot sortir. A partir d’aquí s’anirà construint una història en què el protagonista necessitarà trobar entreteniment, menjar alguna cosa, superar dificultats com ara passar-hi la nit i protegir-se del fred de l’hivern, o bé viure l’aventura de fer-se gran.

Com a bon àlbum il·lustrat, suport físic, text i imatges són indestriables, es necessiten els uns als altres per atorgar sentit al relat. L’autora ho fa visible unificant-los gràficament a través d’una paleta acotada de tons blau marí, magenta i groc, combinant-ne la transparència i sobreposició, per matisar-los, i deixant que convisquin els espais buits de les pàgines amb uns dibuixos de traç negre, delicat, acolorits amb aquarel·la i taca plana digital.

Inbar Heller Algazi fa una proposta interessant, converteix el llibre en un espai escènic on ella agafa un rol de directora i va verbalitzant tot el que li podria passar al protagonista si no aconsegueix alliberar-se, mentre que aquest i uns conills antropomorfitzats ho van representant. És a través d’aquest plantejament que ens fa reflexionar sobre el procés creatiu, ja que ens va mostrant com es pot bastir un relat a partir d’un problema, però no és un problema qualsevol: aquest s’esdevé en el mateix suport de la història. Aquest joc conceptual entre la ficció dins la ficció fa un gir al final de la narració, quan una altra veu diferent crida en Nono per dir-li que l’està esperant. Aquesta veu podria ser la mare o el pare, que el desperta de les fantasies literàries on s’ha quedat atrapat, qüestionant la ficció versus la realitat perquè en aquest moment ell pot treure els dits del plec, abandonar el llibre i sortir de la pàgina.

Així doncs, l’argument té en el fons un contingut psicològic: ens transmet que, tot i les suposicions angoixants que generem quan ens trobem davant d’un mal pas, al final, el desenllaç és totalment imprevisible. Per tant, la millor opció és observar i esperar que es faci possible la solució, tal com fa en silenci el protagonista. És un missatge de creixement maduratiu per a l’infant que connecta directament amb els objectius de l’editorial Litera, especialitzada en publicacions sobre la criança conscient en un context social actual.

  • Compartir